Zonder problemen de winter door

27 mei 2015

De winter is niet enkel voor mens en dier een minder aangename periode, ook machines kunnen het hard te verduren krijgen. Toch zijn er heel wat punten waar u op kan letten om uw stroomgroep(en) probleemloos de winter door te loodsen en stilstanden tot een absoluut minimum te beperken. Vooral de brandstof, de batterij en het koelcircuit vragen om speciale aandacht.

De brandstof

Zodra het vriest, begint gewone diesel te stollen en vormen zich paraffinekristallen in de filters. Om dit te vermijden worden van half oktober tot eind maart speciale additieven aan de diesel toegevoegd die het stollen tegengaan. Het is daarom belangrijk tijdig op winterdiesel over te schakelen.

  • Verbruik op tijd alle zomerdiesel. Indien bepaalde stroomgroepen of werftanks nog zomerdiesel bevatten, vul deze dan bij met winterdiesel zodat er toch al een zekere beschermingsgraad gerealiseerd wordt.
  • Laat preventief de brandstoffilter(s) van de stroomgroep(en) vervangen na de overschakeling op winterdiesel zodat reeds gevormde kristallen geen hinder kunnen veroorzaken.

De batterij

De meest voorkomende pannes in de winter worden veroorzaakt door startproblemen met zwakke batterijen. Zeker bij de eerste zware winterprik en na lange weekends of verlofperiodes ziet men deze problemen terugkeren.

Om probleemloos te kunnen starten, heeft de motor van een stroomgroep een batterij nodig die voor meer dan 75% geladen is. Koude temperaturen verminderen de capaciteit van de batterij en kunnen het onmogelijk maken om ze voldoende op te laden. Oudere batterijen, waarvan de capaciteit al verminderd is door slijtage, zijn altijd de eerste die bezwijken onder de koude.

  • Een batterij heeft – afhankelijk van het type en gebruik – een gemiddelde levensduur van 4 jaar. Indien u merkt dat de capaciteit van uw batterij verminderd is, laat u haar best nakijken en eventueel vervangen. De controle van de batterij (en van de alternator) gebeurt best vóór de eerste winterprik.
  • Een stroomgroep moet voldoende lang blijven draaien zonder te stoppen om de batterij volledig op te laden. Leg de stroomgroep dus nooit na enkele minuten terug stil wanneer u het gevoel heeft dat deze moeilijk opstartte.
  • Zorg er voor dat het controlepaneel volledig uitgeschakeld is wanneer de stroomgroep ’s avonds afgezet wordt. Tijdens een lange, koude nacht kan het elektriciteitsverbruik van het controlepaneel voldoende zijn om de accu volledig te ontladen.

Het koelcircuit

De koelvloeistof zorgt er voor dat de warmte die door een verbrandingsmotor ontwikkeld wordt, afgevoerd wordt naar de radiator zodat de motor op zijn ideale bedrijfstemperatuur kan opereren. Daarnaast beschermt de koelvloeistof de motor tegen inwendige corrosie en zorgt ze voor de smering van vitale onderdelen zoals de waterpomp. ‘s Winters beschermt de vloeistof het motorblok tegen bevriezing.

Het is dan ook van zeer groot belang dat de koelvloeistof voldoende antivries bevat om de motor en radiator ook bij barre wintertemperaturen te kunnen beschermen. Bij gebrek hieraan kan ernstige schade ontstaan zoals barsten in de radiator en/of het motorblok of schade als een gevolg van onvoldoende koeling.

  • Laat het niveau en het vriespunt van de koelvloeistof controleren voor de winter
  • Vervang de koelvloeistof na 5000 draaiuren omdat ze bij een te langdurig gebruik een agressieve werking krijgt die corrosie kan veroorzaken en waterdarmen kan aantasten.