Warm in de Kennedytunnel!

19 februari 2021

Kennedytunnel Antwerpen:

10 graden te koud voor strak geplande werken en maar 48u om dat op te lossen…

 
In de aanloop naar de 9 dagen durende buitendienststelling van de Kennedyspoortunnel van zaterdagochtend 13 tot maandagochtend 22 februari 2021 werd duidelijk dat contractor Besix het hoofd zou moeten bieden aan een onvoorziene maar niet te onderschatten gamechanger: de vorst.

 
Bij temperaturen onder het vriespunt is de uitvoering van de geplande werken, waaronder het verankeren en ondervullen van betonnen kabelgoten met krimpvrije gietmortel, onmogelijk. Maar de tijdelijke lijnonderbreking in de spoortunnel en de strakke planning liggen vast en houden geen rekening met de weersomstandigheden. Het opschorten van de werken is geen optie. Andy Stevens, Hoofdwerfleider bij Besix, en Jasper Degraeuwe, Projectingenieur, moesten dus op zoek naar een snelle en betrouwbare verwarmingsoplossing. Ze vonden deze bij Intermetal Motor nv.

Andy Stevens: “Op maandag 8 februari werd al snel duidelijk dat Koning Winter ons niet gunstig gezind was. De verankerings- en ondervullingswerken in de 1,6 km lange, 10 m brede en 7 m hoge Kennedy(spoor)tunnel die op zondagochtend aangevat moesten worden, vereisen immers een minimumtemperatuur van 6°C. Best een uitdaging als je weet dat de temperatuur in de tunnel tot 5 graden onder nul kan zakken. Het was dus zaak snel te schakelen en al het mogelijke te doen om de temperatuur de hoogte in te jagen en de tunnel tegen de opstart van de werkzaamheden voldoende warm te krijgen.

Bovendien hadden we voor de start van de werken geen toegang tot de werf, konden we enkel voortgaan op plannen en foto’s en de nodige maatregelen enkel vanop afstand definiëren en voorbereiden, zonder verkennend werfbezoek. Dat vergrootte de complexiteit van het project aanzienlijk. En je hebt, gezien de uitzonderlijke buitendienststelling, maar 1 kans… Dan weet je dat je je best kan richten tot een betrouwbare partner.

“Je hebt maar 1 kans… Dan weet je dat je je best kan richten tot een betrouwbare partner. Intermetal Motor NV komt dan al snel in beeld. Ze denken in oplossingen en dóén het gewoon, elke keer opnieuw.”

Andy Stevens, Hoofdwerfleider bij Besix

Intermetal Motor NV komt dan al snel in beeld. Sven, Brecht en het team staan garant voor een no-nonsense en totaal ontzorgende aanpak. Ze denken in oplossingen en dóén het gewoon, elke keer opnieuw. Als we hen contacteren, weten we dat wat we vragen in orde komt. Hun grote flexibiliteit en bereikbaarheid zijn voor dergelijke werven ook van onschatbare waarde.

Op maandagochtend belde ik Sven op. Hij heeft onmiddellijk geanticipeerd, een snelle berekening gemaakt op basis van de afmetingen van en de uitwendige invloedsfactoren op de tunnel en de groepen nodig om de tunnel op te warmen voor ons gereserveerd. Op woensdagochtend volgde een live briefing en overleg en tegen de avond lagen het slimme plan van aanpak en de offerte al op tafel.

Op vrijdagmorgen stond het team van Intermetal Motor nv, met een volgeladen vrachtwagen, klaar in Antwerpen. Ze hebben tijdens de dag de nodige voorbereidingen getroffen rond de Kennedytunnel zodat ze om 00u30, van zodra de tunnel gesloten en buiten dienst was en de werf betreden kon worden, onmiddellijk aan de slag konden.

Op zaterdagmorgen om 6u was de volledige installatie van 3 verwarmingsunits met een totaal van 1500kW rond en operationeel en tegen de middag was het doel van +6°C bereikt. En dat terwijl de voorspelling zondagmiddag was.

Tussen het valideren van de voorgestelde oplossing en het behalen van het doel zaten slechts 48u. Dat, en het feit dat we te maken hadden met een uiterst complexe werf, grenst bijna aan het onmogelijke. Maar Intermetal Motor nv reageerde, anticipeerde slim en hield woord.”

“Tegen de zaterdagmiddag was het doel van +6°C bereikt. En dat 24u eerder dan voorspeld. De volledige klus werd in slechts 48u geklaard. Intermetal Motor nv reageerde, anticipeerde slim en hield woord.”

Andy Stevens, Hoofdwerfleider bij Besix